fun4life.nl

fun4life.nl > Blog > 2008 > Februari > Van noord naar zuid

Van noord naar zuid

Auteur: Basje @ Woensdag, 13 februari 2008 23:09:04
Tags: Nieuw-Zeeland, reis, camper, zee, camping, strand, waterval, vogel

In het vliegtuig van Australië naar Nieuw-Zeeland hadden we al bedacht dat drie weken Nieuw-Zeeland waarschijnlijk wel heel kort was. Na wat overleg en overpeins hebben we besloten de vliegvaart maatschappij te belle om te vragen of we ook twee weken later terug konden vliegen.

Op zich bleek het geen enkel probleem om later te vliegen, pas op het moment dat we de tickets opnieuw laten printen moeten wee een boete betalen van $NZ100,- (ongeveer €50,-). Met die gedachte hebben we geprobeerd de camper twee weken langer te krijgen, ook dat bleek geen probleem waarop we de camper nu 33 dagen hebben, In totaal zijn we nu bijna vijf weken in Nieuw-Zeeland.

Nu rijden we van Auckland naar het zuid eiland, hierbij moet je niet al te veel snelheid verwachten. De snelweg hier gaat regelmatig dwars door dorpen waarin je niet harder dan 50 mag. Ook gaat de snelweg regelmatig over een bergpas waarbij de snelheidsbeperking soms maar 25 kilometer per uur bedraagt, denk er hierbij aan dat je het over de snelweg hebt! Per dag leggen we niet veel meer dan 300 á 400 kilometer af, hierover doen we 5 á 6 uur. Gelukkig is het campertje wat we hebben een diesel, hierdoor zijn we per dag niet meer dan $NZ 30,- (€15,-) kwijt aan brandstof.

Donderdag nacht stonden we op een rustige camping bij de Waitomoi caves, deze camping had een zwembad en trampoline waarop ij me goed heb vermaakt. Vrijdag nacht hebben we op een gratis camping gestaan die nog geen 50 meter van de zee gelegen is. Zodra je de camping afloopt kom je op het strand, voor de verandering is het eens geen parel wit strand maar een parel zwart strand. Het zand is zwart omdat het van vulkanisch materiaal afkomstig is, daarnaast zit er zeer veel ijzer in waardoor het in het licht opglimt. De hoeveelheid leven in de zee viel ons erg tegen, doordat het eb was konden we over wat rotsen klimmen die met vloed onderwater staan. In de openingen tussen de rotsen is meestal veel leven te vinden, nu kwamen we echter niet verder dan mosselen en termietkreeftjes.

Zaterdag hebben we in Upper Hutt op een camping aan een rivier gestaan. Net buiten deze camping was een mogelijkheid om in de rivier te springen. Op het blok waar we vanaf gesprongen zijn stond dat het 4,75 meter boven het water was, echter stond het water zo laag dat het waarschijnlijk nog een meter meer was. Ook ben ik van een meter of drie naar beneden gedoken, dat geeft toch een behoorlijke klap op het water en dan is dat water opeens ook niet meer zo diep.

Zondag zijn we naar de boot gereden waarmee we van het noord naar het zuid eiland zijn gevaren. Eenmaal van de boot af hebben we nog een behoorlijk stuk gereden, hierbij viel het ons op dat we steeds meer in verlaten land terecht komen. De dorpjes worden steeds kleiner en schaarser in het glooiende grasland. 's Avonds hebben we heel trendy gegeten, we zaten aan de oceaan in een prachtige tuin aan een heerlijke hamburger. Deze hamburger had niet gewoon een blaadje sla maar een soort bloementjes, dit stond heel vrolijk en smaakte ook nog goed. Na het eten zijn we nog een stuk doorgereden tot we een camping tegen kwamen. Deze camping ligt wederom maar enkele meters van de zee af.

Maandag zijn we naar Kaikoura gereden, daarbij kwamen we onderweg NZ Fur Seals (zeeberen) tegen, deze konden we tot op ongeveer drie meter zonder problemen naderen. Kaikoura is de eerste leuke stad die we in dagen tegen zijn gekomen. In Kaikoura waren eindelijk weer wat jonge backpackers te vinden, verder zijn we alleen maar 50+ ers tegen gekomen. Ook zijn we in Kaikoura op een boot gestapt om walvissen te spotten, onderweg naar de walvissen kwamen we ook nog een hele groep dolfijnen tegen die zelfs een klein showtje op voerde. Tijdens deze trip hebben we twee Sperm Whales (Potvis) gespot, we hadden geluk dat de tweede walvis vlak voor de terugreis opdook hierdoor duurde onze trip 45 minuten langer dan gepland en hebben we twee walvissen kunnen zien. 's avonds is mijn haar gekortwiekt, dat wil zeggen totdat de tondeuse er mee ophielt.

Omdat het maandag avond heel hard ging regenen en dit dinsdag ochtendochtend nog steeds het geval was hebben we besloten naar de westkust te reiden. 's Middags zijn we onderweg gestopt voor een waterval, daarvoor moesten we tien minuutjes de heuvel op klimmen. Deze waterval viel ongeveer 30 meter naar beneden waarvan een heel deel echt in vrije val. 's Avonds zijn we gestopt op de gratis camping bij Reefton. Reefton is een oud mijnstadje waar ze vroeger goed opgroeven, wij vonden de mensen en het stadje verschrikkelijk. Op de camping liep een of andere rare vogel in de rondte, deze vogel kon in ieder geval niet vliegen maar we weten nog niet welk dier dit is.

Nienke

Op: Woensdag, 13 februari 2008 23:24:08

Zo te horen heb je het erg naar je zin! als 3 weken opeens 5 weken lijken;) haha heel erg veel plezier nog en we volgen je berichten hoor!

xXx Nien

Marius

Op: Donderdag, 14 februari 2008 09:16:57

Hey Bas,

Las van de week in de krant dat er 3 Nederlanders beroofd waren op het zuidereiland. Dus ben blij om te lezen dat jij het gelukkig niet was!

Greetz,

Marius

Freek

Op: Donderdag, 14 februari 2008 19:19:02

Hey Bassie. Klinkt goed gozer. goed om te merken dat je alles in je opneemt en de tijd neemt om te genieten. keep up the joy.