fun4life.nl

fun4life.nl > Blog > 2008 > April > Van Melbourne naar Sydney (weer Sydney)

Van Melbourne naar Sydney (weer Sydney)

Auteur: Basje @ Woensdag, 2 april 2008 02:08:45
Tags: Australië, Melbourne, reis, auto, huis, koud, Ikea, museum, Canberra, parlement, munt, Sydney, werk

Oké, ik had dan een auto maar daarmee had ik nog niet alles voor mijn reis. De auto moest volledig uitgerust worden met campingartikelen en ik moet er ook in kunnen slapen. Omdat het woensdag (26 maart) ochtend mooi weer was ben ik eerst weer door Melbourne gaan banjeren. Bij de informatie heb ik de weg naar een campingwinkel en Ikea gevraagd. Eerst ben ik naar de campingwinkel gereden om een luchtbed, gasstel, gastank en koelbox voor water (koelbox met een kraantje om je water lekker koud te houden) te halen, helaas waren de gewone koelboxen uitverkocht. Vervolgens ben ik naar de Kmart (vergelijkbaar met de Maxis) gegaan om een koelbox, koelelementen, gordijnkort, 12V splitter, sleepkabel, gereedschap en een nieuwe fleacetrui te halen. Helaas was ik ergens onderweg van de bus naar Melbourne, tot mijn kamer in het hostel mijn trui kwijtgeraakt. Tot slot ben ik nog naar Ikea gegaan om pannen, bestek en stof voor gordijnen te halen. Bij het proberen van de 12V splitter kwam ik er helaas achter dat mijn sigaretten aansteker in de auto het niet deed. Een of ander auto-elektronica garage heeft dit gelukkig kunnen repareren.

Sinds woensdag middag regende het in Melbourne en dat ging donderdag (27 maart) vrolijk door. Wederom ben ik naar de Ikea en Kmart gereden om wat dingen om te ruilen en terug te brengen. Gelijk heb ik van de gelegenheid gebruik gemaakt om bij de Ikea lekker de Zweedse gehaktballetjes te eten. Na alle rotzooi in de kofferbak van de auto een beetje te hebben georganiseerd heb ik een kaartenboek gekocht en ben ik vervolgens de snelweg richting Sydney opgedraaid. 's Avonds ben ik gestopt in Benalla. op een prettige camping, waar ik begonnen ben met het inrichten van mijn huisje.

Als extraatje kreeg je op de camping een gratis pannenkoekenontbijt waar ik vrijdag (28 maart) dan ook dankbaar gebruik van gemaakt heb. Onderweg ben ik in Bandiana (vlak bij Albury) naar het leger museum geweest waar ze van alles tentoonstelde, van vuurwapens tot leger kostuums en legervoertuigen. Het museum bleek gelegen op een legerbasis en voor je het terrein op kon moest bij de bewaking van alles opgeven zoals paspoort en kenteken. Na een paar uur gereden te hebben kwam ik in Gundagai. Dit plaatsje had een oud stationnetje en oude bruggen die te bezichtigen waren. Eenmaal op een camping ben ik verder gegaan met het inrichten van mijn huisje.

Voor de tweede achtereenvolgende nacht heb ik liggen koukleumen in de auto, de nachten zijn hier veel kouder dan in Nieuw-Zeeland. Zaterdag (29 maart) ochtend ben ik eerst lange tijd onder een goed warme douche gestapt om weer een beetje warm te worden. Helaas stond er zo weinig druk op de warmwaterkraan dat het warme water wegviel zodra je de koudekraan aanraakte. Het gevolg was dat je kon kiezen tussen een heet pisstraaltje of een koude douche. 's Middags kwam ik in Canberra aan waar ik na mijn avondeten mijn eerste wilde skippies voorbij zag skipieën. Ik kijk er nog altijd van op als ik wilde parkieten, papagaaien of kangoeroes zie.

De nacht van zaterdag op zondag (30 maart) was weer ijskoud, ondanks dat ik een T-shirt en sokken aan had ben ik 's nachts een aantal keer wakker geworden van de kou. Ik heb me voorgenomen om zeer snel een extra deken voor over mijn slaapzak aan te schaffen. Op het nieuws hoorde ik dat het 's nachts slechts 7°C is en aangezien mijn slaapzak comfortabel is tot 12°C klopt het dus wel dat ik het koud heb. Na een hete douche en ontbijt ben ik naar een groot winkelcentrum gegaan waar ik een naaisetje heb gekocht zodat ik de lappen stof tot gordijntjes kan maken. Ook heb ik een van de grootste boekwinkels die ik ooit gezien heb bezocht en ik ben nu drie boeken rijker, dat houd me wel weer even van de straat. Vervolgens ben ik naar het oude parlementsgebouw gegaan. Het oude parlementsgebouw heeft dienstgedaan van 1927 tot 1988 en is nu toegankelijk voor publiek. Vervolgens ben ik naar een show van Italiaanse auto's gewest, ik moet Le Mans tenslotte missen dit jaar. Tot slot ben ik naar The Old Bus Depot Market gegaan. Op deze markt wordt vooral veel kunst en handwerk verkocht. De markt heeft diverse prijzen gewonnen in de afgelopen jaren maar ik heb niet kunnen ontdekken waarom. Eenmaal terug op de camping ben ik begonnen met het naaien van de gordijntjes. Natuurlijk zijn mijn gordijntjes niet zo mooi als de gordijnen die mijn oma maakt maar ik ben toch wel tevreden met het resultaat, ik heb anderhalf gordijntje afgekregen, nog zes en half te gaan.

Na het oude parlementsgebouw was het maandag (31 maart) tijd voor het nieuwe parlementsgebouw. De guided tour heeft me van alles geleerd over de Australische politiek en de toer was dan ook zeer interessant. Na de toer heb ik het gebouw op mijn eigen houtje verkend en heb ik wat foto's gemaakt. Op het dak van het gebouw had je een prachtig uitzicht over de stad en daar heb ik een foto van mezelf met de stad op de achtergrond gemaakt. Voor deze foto had ik de camera op de zelfontspannerstand op een brede rand neergezet. Echter waaide het zo hard dat vlak na de foto de camera van de rand afgeblazen werd. De camera viel precies op de lens en is nu dan ook helmaal total loss. Maar gelukkig hebben we de foto nog. :-P Direct na dit verschrikkelijke ongeluk heb ik mijn verzekering ingelicht en heb ik een nieuwe camera gekocht, want wat ben je als toerist zonder camera? Bij de keuze voor een nieuwe camera ben ik niet echt origineel geweest, ik heb namelijk exact dezelfde gekocht. Echter omdat ze geen blauwe versie hadden heb ik nu een zwarte.

Na alle rompslomp ben ik naar The National Mint gegaan. In The National Mint worden alle munten van Australië geslagen. Normaalgesproken kun je vanaf een balkon in de fabriekshal kijken, helaas werd er echter verbouwd en was dit tijdelijk niet mogelijk. Wat overbleef was een uitstalling van diverse munten door de jaren heen, leuk voor de verzamelaar maar ik vond het minder interessant.

Na The National Mint ben ik van Canberra in één keer naar Sydney gereden, of eigenlijk tot vlak onder Sydney naar Liverpool. Bij diverse pompstations heb ik navraag gedaan naar een camping maar niemand kon me vertellen waar ik kon overnachten. Gelukkig is mijn huis van alle gemakken voorzien en had ik niets nodig behalve water. Mijn huis heb ik naast het gemeentehuis en sportvelden geparkeerd. Bij de sportvelden kon ik water halen zodat ik kon koken en genoeg te drinken had. 's Avonds heb ik de gordijntjes dichtgetrokken en ben ik lekker gaan slapen.

Toen ik dinsdag (1 april) wakker werd waren er allemaal auto's om me heen geparkeerd en liep er wat beveiliging in de rondte. Niemand leek het raar te vinden dat er een verdwaalde backpakker overnachte en rustig aan zijn ontbijtje zat. Na mijn ontbijt ben ik naar noord Sydney gereden omdat daar een kampeerterrein is. Na het inchecken ben ik per bus en trein de stad ingegaan om mijn post op te halen en me te oriënteren op een baan. Ik hoop hier in Sydney wat leuks te vinden, als dat lukt dan wil ik hier ongeveer een maand blijven.

Door:

Nicole

Op: Maandag, 7 april 2008 13:47:43

Heey Bas!
Wauw, overnachten in een auto! Dat is weer eens wat anders:D...
hoe doe je dat met je post? Heb je in een postkantoor een soort van brievenbusje aangemaakt ?
leuk verhaal weer :) Wat ben je toch creatief met je gordijntjes :P!